Bli bästis med Google

Sökmotoroptimering

Visa dig från din bästa sida

Sökmotoroptimering innebär att man med hjälp av ett antal olika tekniker optimerar en hemsida eller en e-handelssite för att öka chanserna till att den placeras bra i framförallt Googles organiska sökresultat.

Allt eftersom sökmotorerna blir mer sofistikerade, så förändrar sig spelreglerna kring vad som rankas som bra och vad som rankas som dåligt hos de populäraste sökmotorerna. En positiv åtgärd som höjer rankingen idag kan mycket väl sluta gälla imorgon och då tappar man positioner på sökmotorn. Det är därför en stor fördel att anlita ett proffs med lång erfarenhet och uppfinningsrikedom som kontinuerligt övervakar rankingen och ger förslag på förbättringsåtgärder.

Sökordsanalys /sökbeteendeanalys

En av de första delarna man tittar på är att välja rätt sökord som man vet att målgruppen använder sig av när de söker på sökmotorn. Detta är ett arbete som kräver en hel del erfarenhet för att träffa rätt och bör därför med fördel göras av en person med erfarenhet på området för att det ska ge bra effekt. De sökord man kommer fram till skall sedan användas som grund för vad hemsidans olika sidor skall innehålla för slags innehåll.

On page-optimering

För att sökmotorerna skall kunna förstå vad hemsidan handlar om eller vilken typ av produkter som finns i e-handeln, så behöver hemsidan innehålla framförallt textinnehåll som är relevant för sidan.

Texterna sidorna behöver fyllas med är inte bara brödtext utan även sådant som titlar, rubriker, meta descriptions, urler, bilder och alt-texter. WordPress användare kan med fördel använda ett plugin som heter Yost for SEO som hjälper till med just detta.

On site-optimering

On site-optimeringen innebär att man ser till att de tekniska förutsättningarna för sidan är bra genom att styra upp huvudnavigation, duplicerat innehåll, robots.txt och 301-ompekningar.

Utöver dessa två grundläggande optimeringstekniker så finns en mängd mer eller mindre komplexa sätt att dra trafik till hemsidan.

Tjänsten levereras tillsammans med vårt systerbolag InnoSearch och kan appliceras på nya såväl som gamla hemsidor.